L’ortodòncia és l’especialitat de l’odontologia que s’ocupa del diagnòstic, prevenció i tractament de malposicions dentàries i deformitats dels maxil·lars. Té com a objectiu aconseguir estabilitat en l’oclusió, una correcta funció i salut bucodental així com una adequada estètica, tant dental com facial.
És important tenir unes dents correctament col·locades a les arcades dentàries, alineades i anivellades per aconseguir una bona salut bucal. Només un 10% de la població té una boca sana.
Són moltes les patologies que es desenvolupen o s’agreugen per tenir problemes de malposició (separació i / o apinyament) o de maloclusió (quan no encaixen els inferiors amb els superiors). Aquests problemes que afecten a l’estètica i a la funció poden ser solucionats a qualsevol edat mitjançant l’ortodòncia, combinada o no amb ortopèdia o cirurgia maxil·lofacial.
Aquestes afectacions no només se circumscriuen a la cavitat bucal sinó que afecten d’una manera general a la resta de l’organisme i es manifesten donant les següents alteracions:
Alteracions en la fonació: qui tingui una dent mal col·locada o perduda sempre parlarà malament.
Alteracions en la deglució: per a la correcta deglució cal tancar bé la boca.
Alteracions en la masticació: si l’aliment no està triturat, l’estómac haurà de complir una funció que no li correspon. L’estómac de barrejar, no triturar.
Aparició de lesions de càries que ocorren en un 90% en aquestes dents per major acumulació de tosca i dificultats importants en la higiene oral.
Halitosi o mal alè, i inflamació de les genives, comunament conegut com gingivitis.
A més, si no tenim una bona oclusió i no aconseguim un segellat labial correcte, alterem la respiració adoptant les conseqüències que afecten a la respiració oral.
Problemes de socialització i baixa autoestima produïdes per una mala estètica facial i en el somriure.
I també, per descomptat, una mala alimentació comporta un deteriorament de l’estat general i de la qualitat de vida.
FAQ’s
L’ortodòncia no té edat, el procés biològic que es produeix en moure les dents és igual en nens que en adults, així que mai és tard per moure les teves dents. Com molt jove, has alinear les dents quan tinguis tots erupcionades, sobre els 12 anys d’edat aproximadament. Això si, la boca ha d’estar sana.
Notaràs les dents els tres primers dies després colocarte-les, i ocasionalment quan les anem ajustant a les visites periòdiques. Al principi tindrà rascades a les mucoses però s’acostumen a la fricció amb els aparells en poques setmanes, així mateix com a la parla en el cas dels aparells linguals. Les molèsties són mínimes i podrà fer vida normal.
No podrà menjar aliments enganxosos ni durs i ha de mantenir uns extremats hàbits d’higiene oral per evitar que les seves genives s’inflamin més del normal. Haurà de raspallar amb més temps i paciència i passar-se el fil dental.
És un tractament estable amb una durada determinada que es correspon amb el grau i la quantitat de moviment que apliquem en les seves dents. Si les forces aplicades durant el tractament són adequades i les dents es retenen per a la resta de la seva vida aquests no es mouran. Si no es realitza un correcte seguiment les dents es mouran durant tota la vida.
Actualment la demanda està en l’estètica i amb això l’invisible. Ara movem seves dents sense necessitat que es vegi. Els avenços científics ens permeten alinear les seves dents i corregir la maloclusió amb ortodòncia lingual (brackets a la superfície interna de les dents en contacte amb la llengua) i invisible (fèrules removible transparents superior i inferior). Una altra alternativa estètica i altament eficaç són els brackets ceràmics que es col · loquen de forma tradicional (a la superfície externa de les dents, en contacte amb els llavis).